مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان ایرانی موفق به ساخت تولید آجر فوق سبک از کاغذهای باطله شدند.

به گزارش ایسنا، محققان شیمی یکی از واحدهای فن‌آور رشد پارک‌ علم و فن‌آوری آذربایجان شرقی موفق به تولید آجر فوق سبک سلولزی از الیاف کاغذهای بازیافتی شدند.

مهندس محمد علی ــ مجری طرح ــ با اعلام این مطلب گفت: در تولید آجر فوق سبک از الیاف کاغذهای بازیافتی سلولوزی که نوعی پلیمر طبیعی است، استفاده کردیم به طوری که پس از مخلوط کردن این دو مواد و قالبگیری، این آجرها می‌توانند بدون استفاده از هیچ‌گونه مصالح و ملاتی مورد استفاده قرار گیرند.

وی در خصوص چگونگی تولید این نوع آجرها خاطر نشان کرد: کاغذهایی که از زباله‌های خشک سلولوزی هستند و یا کاغذهای روزنامه‌، کارتن‌ها و ... را وارد خط بازیافت می‌کنیم و پس از بازیافت که به خمیر کاغذ تبدیل شدند آن را با موادی مانند پلیمرها، رزین‌ها و مواد دیگنین دار مخلوط می‌کنیم، سپس آن را در قالب‌های انقباضی قرار می‌دهیم. در این مرحله به دلیل وجود رطوبت در خمیر کاغذ این قالب‌ها را در جریان حرارت هوا و یا خشک کننده‌ها قرار می‌دهیم تا به صورت بلوک‌های طراحی شده و به یک آجر تبدیل شوند.

علی در رابطه با چگونگی به کارگیری این آجرها افزود: از آنجایی که این آجرها نیاز به هیچ گونه ملات و یا مصالحی ندارند، آن را به صورت پازل به یکدیگر وصل می‌کنیم و سپس میله هایی را از داخل آنها عبور می‌دهیم و آن را به سازه اصلی ساختمان وصل می‌کنیم.

وی با اشاره به این که این آجرها می‌توانند در دیوارهای غیر باربر، تیغه ها و بخش‌های درون ساختمان مانند یونولیت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند در خصوص ویژگی این محصول اضافه کرد: این آجرها جزو ترکیبات فوق سبک هستند و وزن چگالی آن ها نیم گرم در سانتیمتر مکعب و همچنین 500 کیلوگرم در متر مکعب است که این میزان در مقابل سازه های سبک سیمانی و مشابه آن بین 900 تا 1700 کیلو گرم در متر مکعب است و از آنجایی که در سبک سازی ساختمان و سازه های ساختمانی هر قدر مصالح سبک‌تر باشد، بهتر و کم خطرتر است این امر جزو مهمترین ویژگی‌های این محصول است.

علی در خصوص دیگر ویژگی‌های آجر ابداعی تصریح کرد: در صورت به کارگیری این آجرها در ساختمان و دیوارها دیگر نیازی به رنگ آمیزی این دیوار نیست، چرا که ما می‌توانیم این آجرها را در طول مرحله تولید به هر رنگی که بخواهیم تولید کنیم و همچنین آتش گیر نبودن این آجرها ویژگی دیگر این سازه در مقابل یونولیت‌هایی است که مقاومت کمی در برابر آتش دارند ، اما آجرهای فوق سبک تا حدود 500 درجه سانتیگراد می‌توانند در مقابل آتش مقاومت کنند.

وی در پایان گفت: پس از تولید این آجر در سطح آزمایشگاهی و پایلوت نمونه آن را در اختیار گروه عمران دانشگاه‌های تبریز قرار دادیم که خوشبختانه نتایج آزمایش‌های انجام شده مثبت اعلام شده و تنها منتظر تایید سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی و مرکز تحقیقات ساختمان وزارت مسکن هستیم و امیدواریم بتوانیم با حمایت‌های مالی بخش دولتی آن را وارد مرحله تولید انبوه کنیم.

کد خبر 101868

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز